سیاسی - تحلیل اخبار روز

سیاسی - تحلیل اخبار روز

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

کشته و زخمی شدن ۳۵۰۰ زائر در منا/لیست جدیداسامی فوت شدگان

کشته و زخمی شدن ۳۵۰۰ زائر در منا/لیست جدیداسامی فوت شدگان

 

 سخنگوی سازمان حج و زیارت آخرین تعداد کشته‌شدگان ایرانی را تا این لحظه همان ۱۳۱ نفر دانست و گفت: تعداد مفقودین هنوز مشخص نیست و پس از اتمام بررسی‌ها، آمار نهایی مفقودین، مجروحان و کشته‌شدگان به طور دقیق مشخص و اعلام می‌شود.

 

  

 
 
 
   

به گزارش کوردپیام به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پریروز اولین روزی بود که حاجیان امسال در منا حاضر شدند و باید طبق مناسک حج سه روز در منا بمانند. یکی از اقداماتی که باید در این سه روز انجام دهند رمی جمرات است.

هر سال به دلیل حضور میلیونی حاجیان تمتع و البته انجام همزمان مناسک توسط آنها، در مسیرهای منتهی به رمی جمرات ازدحام شدید رخ می‌دهد.

اما نکته‌ای که وجود دارد تدبیر رژیم سعودی برای ساماندهی این اوضاع است. مساله‌ای که در چندین سال اخیر بسیار کمرنگ دیده شده است. آنقدر کمرنگ در نهایت تبدیل به فاجعه‌ای مرگبار، غمبار و فراموش‌نشدنی شد.

صبح روز گذشته در حالی‌که حاجیان کشورهای مسلمان به سوی رمی جمرات حرکت می‌کردند ارتش سعودی به دلایل نامعلوم و بدون هماهنگی قبلی دو مسیر رمی جمرات را بست. زائران مجبور شدند از مسیرهای دیگر تردد کنند.

آنهایی که به انتهای خیابان رسیده بودند با انسداد انتهای مسیر مواجه شدند در حال بازگشت بودند که با سیل عظیم جمعیتی که برای رمی جمرات به محل انجام مناسک می‌رفتند برخورد کردند.

سپس آنها به مسیر باریک و کوچکی هدایت شدند که باید از دروازه‌ای کوچک عبور می‌کردند و همین امر موجب برخورد و ازدحام شدید در ورودی این مسیر شد و فاجعه منا را رقم زد.

در ابتدا سعید اوحدی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که آمار دقیقی از تعداد تلفات و مجروحین نداریم.

در ساعت 13:22 دقیقه مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت اعلام کرد که مرگ 12 ایرانی تایید شده و پس از اعلام اولین آمار سیر تصاعدی کشته‌شدگان ایرانی شروع شد.

پس از دقایقی در ساعت 13:28 دقیقه سعید اوحدی از افزایش تعداد کشته‌ها به 350 نفر خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 1500 زائر در حادثه رمی جمرات مجروح شدند.

در ساعت 14 خبر تشکیل ستاد ویژه پیگیری و بررسی وضعیت زائران ایرانی حادثه منا با حضور حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر سرپرست حجاج ایرانی، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و پیرحسین کولیوند مشاور رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت مخابره شد.

در همین حین خبر از امدادرسانی تیم پزشکی ایران و تشکیل گروه‌های امدادی توسط زائران ایرانی به صورت داوطلبانه از منا منتشر می‌شد.

همچنین شاهدان عینی و مسئولان از امدادرسانی گروه‌های پزشکی سعودی شکایت می‌کردند و از ایجاد مانع برای جستوجوی جانباختگان، ممانعت از انتقال زائران مجروح ایرانی به مراکز پزشکی و درمانی، بدرفتاری با مجروحان ایرانی و کندی امدادرسانی توسط رژیم سعودی سخن می‌گفتند.

در ساعت 14:39 دقیقه، نیم ساعت پس از خبر تشکیل ستاد ویژه، اوحدی آمار 43 زائر ایرانی جانباخته و 60 مصدوم را اعلام کرد. حدود نیم ساعت پس از اعلام اوحدی، اسامی 43 جانباخته ایرانی توسط شهسواری مدیر روابط عمومی سازمان حج منتشر شد.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. اوحدی اظهار امیدواری کرد تا یک ساعت آینده آمار نهایی را بدهد. اما امروز (جمعه) اوحدی اعلام کرد تا فردا آمار نهایی اعلام می‌شود زیرا عمق فاجعه بسیار زیاد است.

اوحدی سپس در ساعت 17:10 دقیقه آمار کل کشته‌ها تا آن لحظه را بیش از 1000 نفر اعلام کرد و گفت: بیش از 2000 هزار نفر مجروح شده‌اند.

کمتر از یک‌ساعت از اعلام 43 زائر ایرانی جاباخته نگذشته بود که اعلام شد شمار کسته‌های ایرانی به 95 نفر رسید.

پس از آن حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگوی زنده تلفنی در صداوسیما با اشاره به این مطلب که سعودی ها هنوز نتوانسته‌اند جنازه‌ها را از محل وقوع حادثه خارج کنند، گفت: تمام بیمارستان ها را مورد بررسی‌قرار داده‌ایم تا حجاجمان را پیدا کنیم و از وضعیت آنها با خبر شویم.

قاضی عسکر تصریح کرد: سعودی ها حتی اجازه نمی‌دهند که نیروهای ما در صحنه حاضر شوند و مجروحان ما را شناسایی کنند و ما نمی‌دانیم این چه شیوه خدمت رسانی است.

در ساعت 19:13 دقیقه اوحدی آخرین آمار را 1200 کشته اعلام کرد و گفت: تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه به بیش از 3200 نفر رسیده است.

در این میان افراد برجسته کشور اعم از علما، مراجع تقلید، سران لشگری و کشوری با صدور پیام‌های تسلیت خواستار تسریع در روند امدادرسانی و پیگیری مجدانه دولت جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حق و تامین امنیت زائران ایرانی بیت‌الله الحرام شدند و تمام مسئولان به بی‌کفایتی رژیم سعودی در اداره حج تمتع امسال تاکید کردند.

در این زمینه مقام معظم رهبری پیامی را صادر کردند و با بیان اینکه دولت سعودی باید مسئولیت سنگین این فاجعه را به عهده بگیرد، سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر که تعداد کل کشته‌ها از 1300 نفر گذشته است، گفت: از این تعداد 125 نفر زائران ایرانی بوده‌اند.

سپس رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه 70 زائر ایرانی به دلیل کوفتگی و گرمازدگی بستری هستند، گفت: هم‌اکنون 2 زائر ایرانی در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند که سعودی‌ها اجازه انتقال آنها را به مراکز درمانی ایران را نمی‌دهند.

در پایان رئیس سازمان حج و زیارت از مجهول‌الهویه بودن 6 زائر جانباخته ایرانی خبر داد و گفت: آمار نهایی امشب (پنج‌شنبه) سازمان حج و زیارت 131 جانباخته ایرانی در حادثه منا است و این آمار امشب(پنج‌شنبه) افزایش نمی‌یابد.

از ابتدای صبح امروز اوحدی اعلام کرد که پیکرهای جان باختگان ایرانی فاجعه مرگبار منا اوایل هفته آینده به کشور بازگردانده می‌شود و هم‌اکنون شناسایی پیکرها در سردخانه‌ها ادامه دارد.

اوحدی اظهار داشت: هم‌اکنون 4 کمیته جستوجو در سردخانه‌ها و بیمارستان‌های سعودی در تلاشند تا زائران ایرانی جانباخته را پیدا کنند و دیگر هیچ جنازه‌ای روی زمین نمانده و تمام اجساد به سردخانه‌ها منتقل شده است.

امروز حاجیان دوباره برای رمی جمرات می‌روند و فردا بعد از نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه برای انجام آخرین مناسک حج باز می‌گردند.

این درحالی است که منابع عربی در 24 ساعت گذشته آمارهای ضد و نقیض زیادی را صادر می‌کردند که بنا به گفته سعید اوحدی این آمار خیلی قابل استناد نیست.

سعید اوحدی همچنین در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: تا ساعت 5 بعد از ظهر روز گذشته برای رسیدن به وضعیت جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان تلاش کردیم که بر اساس آخرین آمار، 131 زائر ایرانی جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه 60 نفر مجروح دیشب شناسایی شدند و امروز نیز 25 مجروح دیگر در بیمارستان‌ها مورد شناسایی قرار گرفتند،‌ تصریح کرد: با مجوزی که اوایل صبح گرفتیم، 4 گروه برای بررسی میدانی جستجوی زائران ایرانی در بیمارستان‌ها و مراکزی که مجروحان منتقل شدند، راه‌اندازی کردیم و امیدواریم آمار دقیقتری را در این زمینه اعلام کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حال جمع‌آوری آمار مفقودین هستیم، اضافه کرد: اختیار مدیریت از دست سعودی‌ها خارج شده است و آنها آمار درستی نمی‌دهند، همچنین برخی از مجروحان به بیمارستان‌های ریاض منتقل کردند و در این بین آشفتگی مدیریتی زیادی از سوی سعودی‌ها دیده می‌شود.

اوحدی با بیان اینکه با دستوری که دادند دوشنبه برای انتقال اجساد اقدام می‌کنیم و با همان پرواز هم خانواده‌‌های قربانیان به ایران برمی‌گردند، گفت: فضای مصیب‌باری در منا حاکم است.

وی با بیان اینکه هنوز از دو خبرنگار مفقود شده نداریم، یادآور شد: تعداد مصدومان امروز با این جستجوی میدانی مشخص می‌شود.

رئیس سازمان حج وزیارت نیز با بیان اینکه آخرین جان‌باختگان ایرانی 131 نفر است، عنوان کرد: این آمار تا ساعت 5 بعدازظهر دیروز بود و در آن حال و هوا، زائران مظلومی که زیر دست‌وپا بودند کمک می‌خواستند؛ از طرفی دمای هوا 52 درجه است و وضعیت بسیار آشفته‌ای برای مدیریت این اوضاع وجود دارد.

اوحدی با بیان اینکه تا پایان ساعات دیشب مشغول جمع‌آوری اجساد بودیم، گفت: متأسفانه آنها از نیروهای جوان و بی‌تجربه استفاده کردند در حالیکه مسیر حج، همه‌ساله مشخص بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز زائران برای رمی دوم عازم جمرات شدند.

سخنگوی سازمان حج و زیارت نیز آخرین تعداد کشته‌شدگان ایرانی را تا این لحظه همان ۱۳۱ نفر دانست و گفت: تعداد مفقودین هنوز مشخص نیست و پس از اتمام بررسی‌ها، آمار نهایی مفقودین، مجروحان و کشته‌شدگان به طور دقیق مشخص و اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام شهسواری با اشاره به اینکه چهار کمیته برای بررسی وضعیت حادثه روز گذشته منا تشکیل شده است، گفت: این کمیته متشکل از نماینده وزارت حج عربستان، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری است که بررسی‌های لازم برای پیگیری آخرین وضعیت کشته‌شدگان و مجروحان و مفقودین انجام خواهد شد.

به گفته شهسواری، وزارت خارجه نیز در حال پیگیری حادثه روز گذشته منا است.

سخنگوی سازمان حج و مدیر روابط عمومی این سازمان، گفت: همچنان پیگیری‌ها برای زائران ایرانی که کشته و یا مفقود شده‌اند، ادامه دارد و بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها در حال بررسی هستند.

بنا بر این گزارش، سازمان حج و زیارت آخرین لیست ۱۳۱  جان باخته حادثه جمرات را تا صبح امروز  اعلام کرد. در این فهرست هویت ۱۰ نفر از جان باختگان نا مشخص است. 

اسامی جان باختگان به شرح زیر است:

 

 نام

نام خانوادگی

کاروان

۱

محمد نوری

 استادی

۱۹۴۰۲

۲

مختار

 اکبری

۲۴۰۱۶

۳

احمد

ابراهیم زاده

۳۶۱۳۰

۴

محمد ابراهیم

احمد آبادی

۱۹۰۳۳

۵

بلال

اسلامیان

۱۰۰۰۳

۶

احمد

اسماعیلی چاوند

۲۸۱۵۹

۷

حسن

افشون

۱۲۰۱۲

۸

نادعلی

امینی

۲۴۰۱۶

۹

حجت

اوشیانی

۲۸۱۵۹

۱۰

عبد الله

ایگدری

۳۸۰۳۶

۱۱

گل در یار

بازای

 

۱۲

علی رضا

باغانی

۱۹۲۸۹

۱۳

علی اکبر

باغانی

۱۹۲۸۹

۱۴

محمد ابراهیم

باقری

۴۰۰۱۱

۱۵

بایرامعلی

بخته

۱۰۰۰۳

۱۶

عبد الله

براهویی ژند

۳۸۰۳۶

۱۷

علی

برومند

 

۱۸

علیرضا

بقایی

۱۹۳۷۳

۱۹

محمد ولی

بهلکه

۳۸۰۱۷

۲۰

یگن

بی بی مقدم اینچه برون

۳۸۰۱۷

۲۱

کریم

پور تقی راستگو مقدم

۲۸۱۵۹

۲۲

فرهاد

پیرزاده

۴۸۱۱۳

۲۳

وجیه الله

تقالی

۱۷۲۴۸

۲۴

معین

تقوی کویتانی

۳۰۰۲۸

۲۵

ابوالقاسم

تورانی

 

۲۶

اسماعیل

جعفری

۲۴۰۱۰

۲۷

حسین

جعفری

۴۰۰۱۱

۲۸

سعید

جعفری

۱۷۶۶۵

۲۹

سید جلال

جلال زاده

۱۹۳۷۲

۳۰

عبد الصمد

جمشید نژاد

۲۴۰۱۶

۳۱

رجب علی

جمعه اربانی

۱۹۲۸۹

۳۲

علی حسین

چشم دهام

۴۰۰۱۱

۳۳

محمد

چوبدار

۳۹۰۰۹

۳۴

علی اکبر

حسینی

۱۹۲۸۹

۳۵

حسین

حیاتی

۲۴۰۳۷

۳۶

قیصر علی

حیدری

 

۳۷

عبد الصمد

خانی

۱۹۰۳۳

۳۸

خدیجه

خرمایی

۳۸۰۳۶

۳۹

شکرالله

خشخویی

۱۳۰۷۷

۴۰

محمد

خندان

۲۴۰۳۷

۴۱

غلام رضا

خورسند

۲۸۱۵۹

۴۲

محمد سعید

دانش طلب

۱۹۳۷۳

۴۳

یکن

دردی لکه

۳۸۰۱۷

۴۴

علی اکبر

دلیر

۳۹۰۰۹

۴۵

مالک

دهقان خیاوی

۱۰۰۰۳

۴۶

علی اکبر

ذبیح زاده پاشا

۳۰۰۲۸

۴۷

عبد الله

رادپور

۱۲۰۱۲

۴۸

علی

رازانی

۲۹۰۱۲

۴۹

محمد

راکعی

۲۴۰۱۹

۵۰

علی

رجبی محمد آباد

۱۹۲۸۹

۵۱

عبدالقادر

رحکن رودی

 

۵۲

قاسم

رحمانی

۲۴۰۳۷

۵۳

قنبر

رحمانی تولی

۳۹۰۱۰

۵۴

عبد الستار

رحمکن سوری

 

۵۵

سید احمد

رحیمی

۴۰۰۱۱

۵۶

محمد حسین

رمضانی سیاه خلکی

۲۸۱۵۹

۵۷

سید مرتضی

رییس زاده

۱۳۰۷۷

۵۸

قربانعلی

سالاری

۳۰۰۲۸

۵۹

حسین

سبور ابراهیمی

۱۹۳۷۳

۶۰

حسین

سبیانی

۳۹۰۱۰

۶۱

محمد مهدی

سلحشور

۳۰۰۲۸

۶۲

حسن

سلیمانی درچه

۱۳۰۷۷

۶۳

محمد رضا

سلیمانیان درچه

۱۹۰۲۹

۶۴

شهریار

شادمندخانه

۱۹۳۷۳

۶۵

غلامعلی

شاهین

۱۹۰۲۹

۶۶

عباسعلی

شکری

۴۰۰۱۱

۶۷

علی اکبر

شهرآباد

۱۹۰۲۹

۶۸

عبد الستار

شینور نصاری

۲۰۳۰۶

۶۹

ابراهیم

صادقی واسکسی

۳۰۲۷۸

۷۰

غلامرضا

طاهری

۴۰۰۱۱

۷۱

رضا

عارف خانی

۱۹۰۳۳

۷۲

احمد

عباسی

۱۹۲۸۹

۷۳

حسین علی

عباسی

۴۰۰۱۱

۷۴

جمشید

علم جو

۲۸۱۵۹

۷۵

فرامرز

غلامی

۴۰۰۱۱

۷۶

غلامرضا

غلامی

۱۹۳۷۳

۷۷

محسن

غلامی

 

۷۸

ابراهیم

فخری

۲۸۱۵۹

۷۹

محمد اسماعیل

فخری

۱۹۰۳۳

۸۰

محمد علی

فرخاری

۱۹۰۳۳

۸۱

حسین

فرخی

۴۰۰۱۱

۸۲

محمد رضا

فروزان

۳۰۲۷۸

۸۳

غلامعباس

قادی

 

۸۴

هدایت

قاسمی شورابی

 

۸۵

علی اکبر

قدم گاهی

۱۹۰۳۳

۸۶

درسن تقان

قزل

۳۸۰۱۷

۸۷

کاری بای

کاری بای

۳۸۰۱۷

۸۸

اقا محمد

کره ش

۳۸۰۰۲

۸۹

ابراهیم

کریم پور چمچالی

۲۸۱۵۹

۹۰

رضا

کریمی قلعه بابا خانی

۱۷۲۴۸

۹۱

احمد

کفاش

۱۳۰۷۷

۹۲

علی اکبر

کلاته

۱۷۲۴۸

۹۳

حسن

گلشنی

۱۳۰۵۳

۹۴

اسماعیل

گندابی

۱۹۰۳۳

۹۵

عباس

گودرزی

۲۹۰۱۳

۹۶

احمد

لطفی

 

۹۷

عباس

لطفی

۲۴۰۱۰

۹۸

محمد ظاهر

ماروسی

۱۹۰۳۳

۹۹

 

مجهول الهویه

 

۱۰۰

 

مجهول الهویه

 

۱۰۱

 

مجهول الهویه

 

۱۰۲

 

مجهول الهویه

 

۱۰۳

 

مجهول الهویه

 

۱۰۴

 

مجهول الهویه

۳۸۰۱۷

۱۰۵

 

مجهول الهویه

 

۱۰۶

 

مجهول الهویه

 

۱۰۷

 

مجهول الهویه

 

۱۰۸

 

مجهول الهویه

 

۱۰۹

حسین

محمدی

۲۴۰۱۶

۱۱۰

ابراهیم

محمدی

۱۹۰۳۳

۱۱۱

غلام رضا

محمودی

۴۰۰۱۱

۱۱۲

نور محمد

مختوم نژاد

۳۸۰۱۷

۱۱۳

عزت الله

مرادی

۲۸۱۵۹

۱۱۴

عبد الستار

ممکن رود

 

۱۱۵

نعمت الله

منصوری

۲۴۰۳۷

۱۱۶

مصطفی

موسوی

۲۹۰۱۲

۱۱۷

داوود

موسوی

۱۷۷۷۵

۱۱۸

علی اصغر

مهرآبادی

۱۹۲۸۹

۱۱۹

ابراهیم

میان آبادی

۱۹۳۸۹

۱۲۰

حسین

میر مرتضوی

 

۱۲۱

علی حسین

میرترابی

 

۱۲۲

هادی

میرزایی

۱۹۳۷۳

۱۲۳

اسکندر

ناصری

۲۴۰۱۶

۱۲۴

اسماعیل

نجفی

۲۱۰۱۱

۱۲۵

مرادعلی

نصر اللهی

۲۹۰۱۳

۱۲۶

علی رضا

نظربرومند

۲۴۰۳۷

۱۲۷

رجب

نعمتی

۲۴۰۳۷

۱۲۸

جواد

نمازی مکی

۱۹۰۲۹

۱۲۹

فراحم

نوری نوران

۱۰۰۰۳

۱۳۰

علی محمد

یحیی پور

۲۸۱۵۹

۱۳۱

ابوبکر

یوسفی

۱۲۰۱۲

 

انتهای پیام /

شبکه های اجتماعی عامل طلاق هستند؟

بعد از ظهور اینترنت و رسانه های نوین سال ها طول کشید تا نظریه پردازان ارتباطی باور کردند که دیگر حضور اینگونه رسانه ها عادی شده و به جریان اصلی پیوسته اند. هفته نامه عصر ارتباط: بعد از ظهور اینترنت و رسانه های نوین سال ها طول کشید تا نظریه پردازان ارتباطی باور کردند که دیگر حضور اینگونه رسانه ها عادی شده و به جریان اصلی پیوسته اند. لیورو در تحقیقی که سال 2004 انجام داد در نهایت اعلام کرد که «هیچ کاربرد کشنده ای» از اینترنت سر نزده است؛ شاید باز هم مدت ها طول بکشد تا درباره شبکه های اجتماعی هم به چنین نتایجی برسند اما در این میان نشانی های غلط به خصوص در تحلیل آسیب های اجتماعی این کانال های ارتباطی مدرن می تواند به گمراهی در یافتن ریشه های اصلی معضلات اجتماعی منجر شود و این بیراهه رفتن ها آسیب هایی به مراتب بیشتر از نقش مخربی خواهدداشت که برای شبکه های اجتماعی تصور می شود. درباره آسیب های شبکه های اجتماعی بر اجتماع و فرهنگ زیاد شنیده ایم و به تازگی هم بحث «تاثیر شبکه های اجتماعی بر افزایش طلاق در ایران» به میان آمده است؛ موضوعی که جای تامل، بررسی و تحقیق دقیق دارد. اما در روزهای اخیر مدیر کل دفتر امور آسب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استناد به تحقیقات بین المللی درباره ارتباط معنادار شبکه های اجتماعی به ویژه «فیس بوک» بر طلاق سخن گفته و درباره وضعیت ایران و تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی زوج های ایرانی عنوان می کند: از یک سو شمار کاربران اینترنتی ایران طی هشت سال اخیر پنج برابر شده است و از هفت میلیون نفر در سال 1384 به 36 میلیون نفر در سال 1392 رسیده است و از سوی دیگر نسبت طلاق به ازدواج هم در همین بازه زمانی از 10 درصد به 18 درصد رسیده است. با این وصف م توان این سوال را مطرح کرد که آیا افزایش کاربران اینترنتی و فعالان شبکه های اجتماعی بر افزایش طلاق تاثیر داشته است یا خیر؟ پاسخ به این سوال در نوع مواجهه ما با این پدیده نوین می تواند تاثیرگذار باشد؛ نگرانی از افزایش آمار طلاق و کاهش میزان ازدواج، نگرانی بجایی است اما این سوال هم باید پاسخ داده شود که آیا با نفی ارتباطات نوین می شود مشکلات اجتماعی را حل کرد، هرچند که اثرات منفی شبکه های اجتماعی بر زندگی انسان ها هم انکارپذیر نیست. دردسرهای نفوذ فناوری نه تنها شبکه های اجتماعی بلکه اصولا همه انواع فناوری، ابزارهای مفیدی هستند که ناآگاهی از چگونگی استفاده از آنها، می توانند نقش تخریبی به آنها بدهد. درباره بعضی از این نقش های تخریبی شبکه های اجتماعی مطالعات زیادی در دنیا انجام شده و ما هم زیاد شنیده ایم از جمله کاهش تعاملات فرد به فرد یا رودررو، ایجاد رقابتهای واهی برای دیده شدن و به دست آوردن لایک و کامنت های بیشتر، دور شدن از دنیای واقعی و اهداف حقیقی، درگیر شدن در روابط ناامن و غیرواقعی، دور شدن ذهن از خلاقیت، گرفتار شدن در دام افراد سودجو، به خطر افتادن حریم خصوصی و شاید خطرات دیگری که ورود به دنیای بدون مرز برای ما به دنبال دارد اما وقتی می خواهیم نسبت معضلات اجتماعی را با فناوری بسنجیم ترازوی ما باید دقیق باشد، مثل پزشک حاذقی که تب را جدی می گیرد و تجویز دارو را به بعد از آزمایشات دقیق موکول می کند. اسماعیل قدیمی، استاد علوم ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با عصر ارتباط درباره مباحثی که درخصوص ارتباط افزایش آمار طلاق و شبکه های اجتماعی مطرح می شود، می گوید: «اصولا ازدواج و طلاق امری اجتماعی و بنیادی است و به ساختارها و نهادها و سازمان های اجتماعی بر می گردد؛ مرتبط با نظام ارزشی جامعه است و نظام ارزشی در جامعه بیشتر ریشه های تاریخی و نهادی دارد و به مدیریت های نهادی و سازمانی و مباحث کلان جامعه باز می گردد. از سوی دیگر شبکه های اجتماعی کانال های ارتباطی هستند؛ هر جامعه ای برای برقراری مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود نیازمند کانال ارتباطی است که از قدیم به صورت شفاهی وجود داشته، بعد از آن ارتباط جمعی شکل گرفته، رسانه ها آمده اند و حالا وارد عصر دیجتیتال و الکترونیکی شده ایم و دنیای مجازی شکل گرفته است و مسلما کانال های ارتباطی در مناسبات اجتماعی و نظام آموزشی جامعه بی تاثیر نیستند. چون کانال های ارتباطی در عصر جدید یک خصیصه استثنایی دارند و می توانند انقباض زمان و مکان ایجاد کرده یا به قول گیدنز پدیده ای به نام از جاکندگی ایجاد کنند؛ یعنی فاصله های جغرافیایی و ایدئولوژیک بر اثر این وسایل از بین می رود یا بسیار کمرنگ می شود.» کانال ارتباطی نمی تواند هنجارها را تغییر دهد نکته ای که این مدرس علوم ارتباطات بر آن تاکید دارد این است که «کانال ارتباطی به خودی خود نمی تواند بر نظام ارزشی، سیستم های مدیریتی و هنجاری و مناسبات اجتماعی که تشکیل خانواده و ازدواج و طلاق از تجلی های آن به شمار می رود، تاثیرگذار باشد.» اما قدیمی تاکید می کند: «در گذشته هنجارها در جامعه براساس منابع داخلی و منابع نهادی ارزشی و فرهنگی و سیاسی خود فرد شکل می گرفت و به ندرت این ارزش ها و هنجارها در معرض سوال و تغییر قرار می گرفت اما کاری که شبکه های اجتماعی انجام می دهند این است که اتصال افراد را از صرف جغرافیا بر می دارند و این افراد قادرند سبک زندگی را در کشورها و فرهنگ های دیگر تجربه کنند. یعنی این زمینه و فرصت ایجاد شده تا افراد خانواده فقط سبک زندگی خود را نبینند و تجربیات دیگران را به صورت مجازی درک کنند. از این جنبه شبکه های اجتماعی می توانند به طور غیرمستقیم بر ساختار خانواده و تفکر اجتماعی افراد و سازمان های جامعه تاثیرگذار باشند.» جامعه شناسان هم در این زمینه نگاه مشابهی دارند. دکتر افسر افشار نادری، جامعه شناس خانواده و زنان هم با انتقاد از نگاه تک بعدی و منفی درباره تاثیرات شبکه های مجازی بر روی خانواده ها می گوید: «به جای تاکید بر روی نکات منفی رسانه ها، بهتر است به خلایی بپردازیم که سبب روی آوردن بیش از حد افراد جامعه به شبکه های مجازی شده است.» قدیمی، مدرس علوم ارتباطات نیز معتقد است که گسترش نفوذ شبکه های اجتماعی خود عامل قطعی و تعیین کننده در افزایش آمار طلاق نیست و باید ببینیم که چرا این ارزش ها در جامعه سست شده و ازدواج به عنوان یک سنت دیرینه جایگاهش را در جامعه از دست داده و جوانان رغبتی به ازدواج ندارند. بروز مشکلات بیشتر زمینه اقتصادی دارد قدیمی معتقد است بروز این مشکلات بیشتر زمینه اقتصادی دارد و به دلیل انبوه مشکلات اقتصادی، تورم، رکود و بیکاری، بسیاری از افراد قادر به ازدواج نیستند، وقتی قادر به ازدواج نشدند، بحثی که اشاره کردم پیش می آید یعنی این شبکه های اجتماعی به افراد جامعه اجازه می دهند سبک های زندگی دیگر را ببینند و الگو بگیرند. پس اول ساختار اجتماعی و وضعیت اقتصادی ماست که زمینه چنین پذیرشی را فراهم کرده است؛ در حالی که بسیاری از ایرانی هایی که خارج از کشور زندگی می کنند همچننان پایبند به ازدواج و روابط سنتی خانواده هستند، روابط زناشویی را به صورت روابط دیرینه و سنتی قبول می کنند و این قابل تحقیق است. بنابراین کسانی که دنبال بهانه می کردند تا شبکه های اجتماعی را فیلتر کنیم و این امکان را از جامعه بگیریم، باید دنبال بهانه های دیگری باشند چرا که این شبکه ها به خودی خود الگوی ازدواج و طلاق را تغییر نمی دهند. تحقیقی که ارتباط معنادار را تایید می کند نتایج یک تحقیق دانشگاهی که اخیرا درباره تاثیر شبکه های اجتماعی در بروز پدیده طلاق در کشور انجام شده، نشان می دهد که هرچه میزان حضور افراد در شبکه های اجتماعی بشتر باشد به همان اندازه گرایش به سبک زندگی مدرن نیز بیشتر و گرایش به سبک زندگی سنتی نیز کمتر می شود و در نهایت بین عضویت زوجین در شبکه های اجتماعی و درخواست طلاق ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد. در این تحقیق اشاره شده است که شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر و نرم افزارهای تلفن همراه نظیر وی چت، تانگو، واتس اپ و وایبر که به شکل رایگان در اختیار تمامی کاربران دنیا قرار می گیرند قادرند تا با جایگزینی ارزش های مدرن به جای ارزش های سنتی سبک زندگی غربی را ترویج کرده و چالش جدی بین الگوهای رفتاری زوجین ایجاد کنند. نهادهای فرهنگی قادر به بازتولید ارزش ها نیستند اما قدیمی، استاد دانشگاه می گوید: مایه های اصلی تغییر الگو را نه شبکه های اجتماعی بلکه ضعف های مدیریتی، ضعف وسایل ارتباط جمعی و از همه مهم تر ضعف نهادهای فرهنگی ایجاد می کند. نهادهای فرهنگی ما قادر نیستند در شرایطی که جامعه دچار تحویلات اساسی شده و مردم دچار تغییر ارزش ها و هنجارها می شوند ارزش های سنتی را بازتولید کنند و متناسب با شرایط روز ارایه دهند. به گفته این مدرس علوم ارتباطات، اصولا نگاه به وسایل ارتباط جمعی به عنوان بحث تکاملی در دنیا رد شده است و اینها عامل تشدیدکننده و کاتالیزور هستند. او تاکید می کند: نهادها و سازمان های اجتماعی بر اثر تحولات اجتماعی نیازمند بازتولید ارزش ها هستند و باید مدرن شوند و مدیریت شان تغییر کند؛ متاسفانه جامعه ایران هنوز به شکل سنتی گذشته اداره می شود بسیاری از مدیران ما مدیریت مدرن و علمی را نمی شناسند. جای خالی پژوهش های شفاف افشار نادری، جامعه شناس معتقد است که باید یک مطالعه همگانی درباره عوامل تاثیرگذار گوناگون بر روی خانواده انجام شود و این عوامل را براساس میزان درصد تاثیرگذاری مورد بررسی قراردهیم و تنها در این صورت است که می توان با اطمینان درباره دلایل طلاق سخن گفت. به گفته وی به دلیل انجام نشدن پژوهشی با نتایج شفاف، ما نمی توانیم بگوییم رسانه ها در طلاق تا چه میزان اثرگذار بوده اند. رسانه ها زنگ هشدار را به صدا درآورند قدیمی، استاد دانشگاه علامه تاکید دارد که وسایل ارتباط جمعی باید زنگ هشدار را در یک هماهنگی منطقی با هم برای جامعه و مدیران به صدا درآورند و بعد از آن تیم های تحقیقی ایجاد شود، در نهادهای فرهنگی، اجتماعی و نظام آموزشی مطالعه، تحقیق و آسیب شناسی شود تا از دل این تحقیقات واقعیت بیرون بیاید و مشخص می شود که چه عواملی موثرند. به گفته وی، بعد از تحقیق و شناسایی عوامل، رسانه های اجتماعی، دانشگاه ها و حوزه ها در تعامل با هم و به صورت هماهنگ الگوسازی کنند و به تولید ارزش ها و هنجارهای خودمان بپردازیم و از زبان هنر استفاده کنیم. کاری که در تمام دنیا انجام می شود؛ برای مثال ترکیه در حال مدیریت فرهنگی منطقه است و با ساخت سریال ها و برنامه های منسجم درواقع تمام کشورهای اسلامی را مدیریت فرهنگی می کند. وی ادامه می دهد: «برخی نهادهای فرهنگی، مراکز آموزشی و حوزه ها در بحث های فرهنگی به جای معرفی ارزش های خودی اقدام به نفی ارزش ها و هنجارهای دیگری می کنند، در حالی که این الگو جواب نمی دهد، راه حل اصلاح مدیریتی، تقویت جنبه های فرهنگی است. از حمله کردن به فرهنگ دیگران نتیجه عکس می گیریم.» آنچه درباره آن اتفاق نظر وجود دارد و تحقیقات محدودی هم که انجام شده بر آن صحه می گذارد، امکان جایگزینی الگوهای زندگی مدرن به جای هنجارهای سنتی با استفاده از شبکه های اجتماعی است که از همین مسیر می تواند آسیب رسان باشد اما آنچه در اظهار نگرانی ها از گسترش نفوذ شبکه های اجتماعی مغفول می ماند، واکاوی خلایی است که جا را برای نفوذ روابط غیرمتعارف جدید متاثر از این گونه کانال های ارتباطی فراهم می کند.

4 اثر روانی که فیس بوک بر شما می گذارد

احساسات، هم مثبت و هم منفی، به راحتی از طریق پست هایی که کاربران در شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند، گسترش می یابد. خبرآنلاین: پژوهشگران در تعدادی از موسسات علمی و دانشگاهی - افزون بر خود فیسبوک - مطالعات روز افزون درباره این که کاربران با حضور در فیسبوک چه احساسی درباره خود و زندگی‌شان پیدا می کنند را انجام می دهند. متاسفانه، بسیاری از یافته های آنها چندان برای فیسبوک و افرادی که به این شبکه اجتماعی اعتیاد پیدا کرده اند، خوب نیست. بنابر یافته های پژوهشگران، استفاده مکرر از فیسبوک با علایم افسردگی در ارتباط است. آنها این مساله را ثابت کرده اند که احساسات، هم مثبت و هم منفی، به راحتی از طریق پست هایی که کاربران در شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند، گسترش می یابد. همچنین، ورود مرتب به فیسبوک بر میزان شادی بزرگسالان جوان تاثیرگذار است. از سوی دیگر، مشارکت منفعل و یا احساس طرد شدن در این شبکه اجتماعی به آثار روانی منفی منجر می شود. به لطف تمایل ما به مقایسه خود و سبک زندگی‌مان با دوستانی که در فیسبوک داریم، پژوهشی جدید ارتباط بین استفاده از این شبکه اجتماعی و علایم افسردگی را نشان داده است. این مطالعه که در نشریه روانشناسی بالینی و اجتماعی منتشر شده نشان می دهد هرچه زمان بیشتری را در فیسبوک می گذرانیم، احتمال آن که احساس افسردگی کنیم بیشتر است. مکانیزم اصلی در این زمینه مقایسه اجتماعی است. در نتیجه، دلیل ایجاد چنین احساسی به تمایل ما برای مقایسه اجتماعی خود با دوستان‌مان باز می گردد. صرف وقت بسیار زیاد در فیسبوک یا بازدید مکرر از آن ارتباطی مثبت با تمایل به مقایسه خود با دیگران در کاربر ایجاد می کند که این شرایط نیز با افزایش علایم افسردگی در ارتباط است. اگر عکس های منتشر شده توسط دوستان موجب احساس افسردگی در ما می شوند شاید بهتر باشد تا از این شبکه اجتماعی بیشتر فاصله بگیریم. فیسبوک در تابستان سال گذشته این مساله را فاش کرد که بخش خوراک اخبار بیش از نیم میلیون کاربر را برای تغییر محتوای احساسی پست هایی که مشاهده می کردند، دستکاری کرده است. این اقدام به منظور مطالعه این که چگونه احساسات می توانند در این شبکه اجتماعی گسترش یابند، انجام شد. طی این مطالعه که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منشتر شده پست های مثبت و منفی در خوراک اخبار بیش از 689 هزار کاربر تغییر داده شده اند تا آثار تغییرات بر لحن پست هایی که کاربران پس از آن یادداشت کرده اند بررسی شود. پژوهشگران دریافتند خلق و خو مسری بوده است. کاربرانی که پست های مثبت بیشتری را مشاهده کرده بودند، پست های مثبت بیشتری داشته اند و افرادی که پست های منفی بیشتری دیده بودند پس از آن پست های منفی بیشتری ارسال کرده اند. اگرچه کاربران هنگام عضویت در فیسبوک و موافقت با شرایط استفاده از این شبکه اجتماعی با انجام چنین مطالعاتی نیز موافقت می کنند اما این شبکه اجتماعی به سرعت در اینترنت مورد قضاوت قرار گرفت. بسیاری این مطالعه را اگر غیر قانونی نباشد، غیراخلاقی عنوان کردند. مطالعه ای که دو سال پیش توسط پژوهشگران دانشگاه میشیگان انجام شد نشان داد هرچه میزان استفاده از فیسبوک توسط بزرگسالان جوان بیشتر باشد آنها احساس بدتری می یابند. این مطالعه که در نشریه پلاس وان به چاپ رسید نشان می دهد استفاده از فیسبوک به کاهش شادی لحظه به لحظه و رضایت کلی از زندگی میان افرادی که در سن کالج قرار دارند، منجر می شود. هنگامی که در سایتی مانند فیسبوک حضور دارید پست های بسیاری را درباره این که مردم چه کاری انجام می دهند، دریافت می کنید. این مساله مقایسه اجتماعی را کلید می زند. پژوهشگران دریافتند آثار منفی فیسبوک در میان افرادی که در زندگی واقعی اجتماعی‌تر بوده اند، بیشتر بوده است. اما راه حلی ساده برای این شرایط ارائه شده که شامل ارتباط رو در رو یا از طریق تلفن با دیگران است که به احساسی بهتر در شرکت کنندگان منجر شده است. مطالعه ای که در نشریه تاثیر اجتماعی منتشر شده نشان می دهد عدم مشارکت فعال در فیسبوک آثار منفی بر احساس خوشبختی کاربران و درک معنی دار بودن زندگی آنها دارد. پژوهشگران دو آزمایش را برای بررسی آثار پنهان ماندن و طرد شدن انجام دادند. در آزمایش نخست، شرکت کنندگان به دو دسته تقسیم شدند که یک دسته اجازه به اشتراک گذاری اطلاعات در فیسبوک و دسته دیگر فاقد این اجازه به مدت 48 ساعت بودند. آنهایی که اجازه به اشتراک گذاری اطلاعات را نداشتند سطوح پایین‌تری از تعلق و وجود معنی‌دار داشتند. در آزمایش دوم، پژوهشگران نسخه ای از فیسبوک را شبیه سازی کردند که نیمی از شرکت کنندگان هیچ گونه بازخوردی در زمینه به روزرسانی پست های خود دریافت نمی کردند. این افراد سطوح پایین‌تری از تعلق، اعتماد به نفس، کنترل و وجود معنی‌دار را نشان دادند. پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کردند که مشارکت غیرفعال یا احساس طرد شدن در شبکه اجتماعی اثری منفی بر احساس خوشبختی کاربران دارد.